Zoekresultaat

U heeft gezocht op kinderen, bron:Oorlog in Blik. Aantal resultaten: 5
Aantal resultaten per pagina
12162040100
Evacuatie en bevrijding Gennep
Datum:
Bron: Oorlog in Blik
Dolle Dinsdag, vanuit een raam gefilmd. Vernieling kerk in Gennep. Duitse autocolonnes rijden weg. Duitse soldaten lopen in snelle vaart over de stoep, ook vertrekken ze met paard en wagen. Ze zijn bepakt en bezakt. Ook Nederlandse handlangers slaan op de vlucht. Verlaten huis van collaborateurs worden geplunderd. Rookpluimen buiten het dorp het front nadert. Ook het garagebedrijf van familie Jetten is beschadigd en andere verwoestingen. De bewoners proberen de brand te blussen. Buurtbewoners kijken uit het raam.
16 oktober 1944 Gennep moet evacueren. Bepakt en bezakt, met veestapel vertrekken de bewoners en tussendoor ook Duitse soldaten. Een thuisslachting van een varken. Meer evacués verlaten met een volgepakte fiets.
Gennep. Kinderen spelen in de sneeuw. De familie Jetten thuis. Vernielde straten en huizen in Gennep. Ook het huis van de familie Jetten heeft schade. Mevrouw Jetten met kinderen bij het huis.
Amerikaanse soldaat demonstreert zijn geweer aan Jetten junior. Verwoestingen zowel binnen als buitenshuis en in het dorp. Amerikaanse legervoertuigen rijden door het dorp. Evacués keren terug. Kinderen van fam. Jetten spelen buiten. Huis in de steiger. Kind met soldatenbaret. Soldaat met kind in zijn armen. Vrouwen. Rokende soldaat. Close-up van baby in de wieg. Verkeersborden van geallieerden: ‘31 Report Centre in Gennep’. Dorpsblik van de verwoestingen. Mensen bij bailley brug. Verwoestingen in Gennep. Engels bord: ‘No entry’; ‘All traffic’. Beelden van een pontonbrug over de Maas, naar het volledig vernielde veerhuis. Een andere pontonbrug is half gezonken. Verderop de spoorbrug over de Maas. Nog meer straatbeelden van verwoeste Gennep. Pontonbrug.
Bevrijdingsoptocht met praalwagens waarin het hele verloop van de hele oorlog wordt uitgebeeld. O.a. een praalwagen met woonwagenbewoners met bovenop de tekst: ‘wij zijn er ook weer’. Beelden van het interieur van de vernielde kerk.
Berleo Films (2)
Datum:
Bron: Oorlog in Blik
Winter 1939-1940. Sonja Ossedrijver in de sneeuw in de Plantage Muidergracht, Leo Ossedrijver met Max.
Hedwig Anna Ossedrijver en daarna Bernard met Sonja in de Plantage Parklaan. Moeder Ossedrijver met schoonzus Selma Ossedrijver in de Plantage Parklaan. Ook Leo komt er bij. Max wordt gepest voor het filmen.
Titelkaart: “Familie, vrienden en bekenden”.
Divers bekenden, Leo en later ook Bernard op het Waterlooplein. De heer Tolnay rijdt op de fiets in de Roeterstraat, fietsen en straatbeelden, gezin Feike loopt inde Plantage Kerklaan. Mozes Ossedrijver (de vader van Bernard en Leo), wetenschappelijk boekhandel H. Stam, Plantage Muidergracht 71, bij de Portugese synagoge, Bernard plakt reclameleuzen op etalageruit. Leo bezoekt het postkantoor.
Titelkaart: “Brand! Op de Muidergracht!”. De brandweer is uitgerukt.
Titelkaart: “Vader en z’n personeel”. Mozes Ossedrijver verlaat met zijn personeel de diamantslijperij.
Titelkaart: “Het Weesperpoortstation voorheen en thans…”.
Bioscoopgevelbord, vrouw maakt pui schoon, Leo krijgt op de Dam een collectespeldje op., Jodenbreestraat, Sonja met Netty Cardoso in de Roeterstraat.
Sonja voor op de fiets bij vader Bernard, Sonja met buurtjongentjes.
Titelkaart: “100 mannen en één meisje!”.
Kinderen in de Lepelstraat, Roeterstraat, straatbeelden.
Titelkaart: “Max geeft een Flipposcoop voorstelling” aan buurtkinderen in de Plantage Kerklaan.
Titelkaart: “Einde. Dit was een Berleo-film”.
Leo houdt een titelkaart voor zijn gezicht.
Titel: “Gevaert Cine-film”
Sonja met blikken speelgoed paardje op wielen, Sonja met emmertje in de Plantage Middellaan en Plantage Kerklaan, Sonja loopt hand in hand met een meisje, jongens dragen oud-papier (?) een winkel binnen, Max wordt in de lege houten kist gestopt.
Verhuizing van het gezin Ossedrijver naar de Roeterstraat 16 III op 6 maart 1940.
Sonja met kruiwagentje op straat
Titel: “Gevaert Cine-film”
Straatshots genomen vanaf de Wolkenkrabber op het Daniël Willinkplein (tegenwoordig Victorieplein)
Max op fietsje in de Roeterstraat, rondedansje Sonja tussen het publiek, Max en anderen op rolschaatsen in de Lepelstraat, Sonja met poppenwagen en meisjes in de Lepelstraat, Sonja loopt met allemaal kinderen onder het bord door met het opschrift: “Juden Strasse, Joodsche Straat”, kinderen stoeien op straat’
Titelkaart: “Distributie Varia”.
Mensen in de rij voor voedseldistributie o.a bij de winkel van “S. Sternefeld Jr., Onder Rabbinaal Toezicht” en “Kaashandel O.R.T. Fa. de Rooy”. Mozes Ossedrijver met een brood onder zijn jas in de Plantage Kerklaan, beelden van rij wachtenden bij de winkels met opschrift “Onder Rabbinaal Toezicht”, winkel van Louis Snapper met opschrift Onder rabbinaal Toezicht, Leo Ossendrijver,. Jodenbreestraat, Bernard Ossedrijver, bruid gaat de trap op naar de synagoge in de Rapenburgerstraat, Leo bij fruitventer, Selma Ossedrijver, familieleden begroeten elkaar bij de Valkenburgerstraat, Leo op de zondagsmarkt, diverse marktkoopmannen en standwerkers, Chinees-Indische man verkoopt uitvouwbare papieren speeltjes.
Bernard Ossedrijver met Max bij het ‘oude ‘ Weesperpoortstation in 1939.
Titelkaart: “Het sloopen van ’t Weesperpoort Station”.
Het Weesperpoortstation wordt gesloopt.
Berleo Films (1)
Datum:
Bron: Oorlog in Blik
Sonja Ossedrijver voor de camera. Sonja sjouwt met een stoel.

Titelkaart: “Sonja voor het eerst bij den kapper”
Sonja wordt thuis geknipt. Haar broertje Max helpt de kapper.
straatbeelden Plantagebuurt
Titelkaart: “Voorjaar in familie Ossedrijver. Berleo”met het voorjaar in het Oosterpark. Hedwig Anna (Hetty) Ossedrijver Klaczewski, de moeder van Sonja en Max voeren de zwanen. Sonja in looptuigje. Sonja in gezelschap van moeder Hetty, oom Leendert (Leo) Ossedrijver en tante Sarah (Selma) Ossedrijver-Scheermes.
Sonja in het Wertheimpark
Titelkaart: “Avonturen van Max”, bij de VAMI- ijsverkoper, soldaat op de fiets neemt een ijsje Max rijdt mee op de ijskar
Titelkaart: “Max lust graag gebakjes!”.
Max wordt met taart ingewreven en neemt wraak op Leo in de Plantage Kerklaan
Titelkaart: “Alles op de fiets!”.
Max en vader Bernard halen capriolen uit op de fiets in de Plantage Kerklaan.
Titelkaart: “Max krijgt een bad…”
Max wordt met zijn hoofd onder de fontein geduwd. Max huilt en loopt verdrietig weg.
Titelkaart: “Max bij de autosloopers”,
Max en zijn vriendjes klauteren op T-ford, kraam bij het Wertheimpark waar kopjes chocolade met tompouce worden gekocht, Barend (Bernard) Ossedrijver staat bij de kraam, Max met zijn step. Nieuwe Achtergracht met kolenschuiten van Van Vliet
Titelkaart: “Februari 1940: vuurpotten op de Dam”.
Leo Ossdrijver warmt zich bij een vuurpot op de Dam. Hij steekt de Dam over.
Titelkaart: “Een kijkje op het IJ, Februari 1940”.
Leo bij en op de pont over het IJ. Winter in Amsterdam.
Leo en Bernard met titelkaarten van Berleo film, hand penseelt “Einde”.
Titelkaart: “Alle personen en onderwerpen zijn direct naar de werkelijkheid opgenomen”. “Wij verzoeken u daarom geen vergelijking met beroepsfilms te maken!”.
Titelkaart: “Zóó maakt men bananen, Speciale Fijfes reportage”. Door een trucopname, het achteruitdraaien van de opgenomen film vult de lege schil van een banaan zich tot een echte banaan.
Titelkaart: “’’n kijkje bij de luchtbescherming op de Portugese Israëlitische Hoofdsynagoge te Amsterdam, Berleo-film 23-6-1940”.
“Regie Bernard, camera: Leo”.
Bernard Ossedrijver met attributen van de luchtbescherming.
Titelkaart: “En nu … naar ’t dak. De operateur die het opnam was blij dat hij “besjolem” beneden kwam!”.
De mannen klimmen via een buitentrap naar het dak van de synagoge, panorama richting Waterlooplein, Mozes en Aäronkerk. Fratsen op het dak van de synagoge.
Titelkaart: “12,5 jaar poppenkast! op de Dam. ’n Speciale “Berleo” reportage!!”.
Titelkaart: “En hier draait de heele poppenkast om! Berleo-film”.
Vrouw gaat rond met centenbakje.
Titelkaart: “Het publiek volgt met aandacht de vertooning… Berleo-film”.
Titelkaart: “de Clou van de Voorstelling… Berleo-film”.
Bernard Ossedrijver staat in de poppenkast.
Titelkaart: “Ter eere van het 12,5 jarig bestaan bood men kinderen koekjes aan. Berleo-film”.
Titelkaart: “Max gaat naar school! (en ’t was zoo koud”)
Klok van ‘Het Volk’. Bernard Ossedrijver brengt Max op de fiets naar zijn eerste schooldag op de openbare voorbereidende school in de Roeterstraat.
Titelkaart: “Het was enorm koud, 10 graden onder nul!”.
Titelkaart: “In de klas kreeg de jarige Max een strik op z’n borst van de Juffrouw. Berleo-film”.
Titelkaart: “’n Kijkje op de Zondag’s Markt! (in Mokum)”
Titelkaart: “Een artist die er wel een lust!”.
Standwerker houdt voordracht en doet onder grote belangstelling een sketch met een ‘vinger-aapje’.
Titelkaart: “Over m’n Einde”.

Winter 1941
Datum: 1941
Bron: Oorlog in Blik
Sal Brest filmt, vanuit het ouderlijk huis in de Rijnstraat 92-1 hoog, de besneeuwde binnentuin en straat. Betty Brest, de jongere zus van Sal, verlaat de woning met Branca de Groot. Zij lopen gearmd door de Rijnstraat. In de Lekstraat gooien zij met sneeuw naar elkaar. Een tram met sneeuwschuiver draait de Rijnstraat in. Winterse straatbeelden: een tram en paardenkoets ploeteren door de sneeuw, de tramrails worden sneeuwvrij gemaakt.
Maurits Brest (de vader van Sal) rent door de sneeuw en snelt de trap op naar hun huis. Winterse straatbeelden met slee, een bakfiets wordt door de Rijnstraat geduwd (of getrokken). Een sneeuwschuiver aan het werk, straatbeelden gefilmd vanuit de tram, de tram rijdt de Scheldestraat in en gaat de brug van Amstelkade/Jozef Israëlskade over richting Ferdinand Bolstraat.
Winterse beelden van sneeuwruimen, sleeën en bakfietsen in de Rivierenbuurt. Het sneeuwt ook op de Nieuwmarkt en op de Geldersekade.

Louis (Lou) de Groot met Betty Brest in 1941 toen zij verkering hadden. Zuiderkerk en Zuiderkerkplein. Spelende kinderen in de sneeuw.
Maurits Brest met familie (zijn dochter Betty en zijn zoon Abraham (Bram) en vrienden van de roeivereniging Poseidon gaan schaatsen. Onder de schaatsers Maurits Brest (met hoed, leren motorjas en geruite das), Sal met vriendin en ook Louis de Groot. Schaatsplezier.

Titel: “Agfa 8 mm”
Titel: “Gevaert Cine “Film.
Titelkaart: “Presenteert: Een dag bij een boer”
Afbeelding Kalenderblad juli 1941
Titelkaart: “Hooimand”
Titelkaart: “Opnamen, samenstelling, regie, titels”
Titelkaart: “Sal. Brest.”
Titelkaart: “Terwijl wij Stadsmensen,”
Titelkaart: “nog SLAPEN!”
Titelkaart: “is de boer reeds aan het melken of maaien.”
Het dagelijks leven gefilmd op de boerderij van de familie Stapel in West-Friesland in juli 1941: melken en maaien met paarden tweespan,
Titelkaart: “naar de weide.”
Schapen en koeien worden naar het weiland gedreven, melken van schapen,
Titelkaart: “1. maaien; 2. keren, schudden; 3. Wieren, rijden; 4.roken, zetten. 5 binnenrijden”.
Beelden van het optuigen van het paard. De boer loopt met het paard naar het land naar de hooischudder, het hooi wordt geschud, en op hopen geschoven, paard wordt voor de hooikar gespannen, de boer en zijn zoon gaan naar het hooiland, de hooischoven worden op de kar getrokken en naar de boerderij gereden.
Titelkaart: “ Het hooi wordt opgejaagd”
Het ‘opjagen’ van een hooibult
Titelkaart: “Ook de vrouwen hebben hun taak”.
Titelkaart: “ Aar(d)beien, bloemen plukken, aardappelen jassen, enz, enz!!”
Boerin met schaal op het erf
Twee vrouwen gaan de boomgaard binnen. Plukken aardbeien en plukken bloemen. Twee jongens en meisje schillen aardappelen op het erf, oudere vrouw buiten op het erf achter de naaimachine.
Titelkaart: “ Als het hooi binnen is, wordt het land bemest”
Boerenzoon rijdt met paard en wagen de mest naar het land. De mest wordt over het land verspreid.
Titelkaart: “Als het hooi binnen is, heeft de boer tijd voor marktbezoek”
Het rijtuig wordt klaargemaakt, het paard ingespannen en de boer rijdt met zijn zoon naar de stad en keert terug naar huis.
Titelkaart: “Melktijd, dus huiswaarts”.
Met een platbodem en melkbussen naar het vee.
Titelkaart: “In de hitte is een voetbad verfrissend”
Een kalf staat aan de walkant in de sloot. De koeien worden met de hand gemolken. Terug naar huis. De boot met mekbussen wordt door de boer getrokken.
Titelkaart: “De klaveren krijgen hun deel”.
De kalveren krijgen te drinken.
Titelkaart: “Einde”.

Bij de roeivereniging Poseidon aan de Amstel worden de deuren geopend. De kano wordt uit de botenschuur gehaald en in de Amstel te water gelaten. Viermanskano met stuurman. En ok andere roeiboten. Roeiers zijn o.a. Sal Brest, zijn broer Bram en zijn zusje Betty en haar vriend Louis de Groot. Roeiend op de Amstel bij de Berlagebrug. Zeilbootje.
Langs de Amstel (ter hoogte van Zorgvliet) rennen en zwaaien Maurits Brest en zijn vrouw Hannah de roeiers toe.
Louis de Groot trekt bij Poseidon zijn vriendin Betty Brest aan wal. Leden van Poseidon bij het Verenigingsgebouw. Roeiers. Het bestuur van Poseidon. Zeilen op de Amstel. Hij knutselt aan onderdelen van de boot, Sal wast zijn gezicht en haar in een haventje. Sal maakt de boot vaarklaar (legt de bodemplaten in de boot). Sal snijdt zich zogenaamd in zijn vinger bij het snijden van brood. Brood uit het vuistje. Het water wordt uit de boot gehoost. Het zeil(tje) wordt gehesen en gerepareerd.

Trouwfilm van 9 januari 1946
Onbekende filmt met de camera van Sal Brest de trouwerij van Betty Brest en Louis de Groot op 9 januari 1946. Louis de Groot draagt zijn marine-uniform, Ze stappen in koetsjes bij Nieuwe Achtergracht 83 in Amsterdam. Aankomst bij het Stadhuis op de Oude Zijdsvoorburgwal. Na het tekenen van de huwelijksakte door het paar, wederzijdse ouders en getuigen, wordt het trouwboekje overhandigd. Shots van de Prinsenhof.
Na het verlaten van het stadhuis rijden de koetsjes terug naar de Nieuwe Achtergracht 83 waar de bruidstaart wordt aangesneden.
Aankomst in de synagoge Gerard Doustraat. De dienst in de Sjoel wordt geleid door rabbijn Schuster. Na het verlaten van de Sjoel gaat men naar een fotograaf in de Pretoriusstraat voor de officiële trouwportretten. Het kersverse paar kust elkaar.
Titel: “Agfa 8 mm”

Sal Brest 2
Datum:
Bron: Oorlog in Blik
Een kort shot van groep mensen bij de Hollandsche Manege aan de Overtoom, Vondelpark.
Mathilda de Groot -van Dam wandelt langs de zonnewijzer aan de Noorder-Amstellaan (nu Churchill-laan). Mathilde loopt opnieuw langs de zonnewijzer maar is nu in het gezelschap van twee kinderen en een man (het is onbekend wie het zijn). Het Apollohotel aan het water van het Amstelkanaal met de brug tussen de Apollolaan en Noorder-Amstellaan. Op de brug beelden van Hildo Krop.
Voormalige Rijksverzekeringsbank aan het begin van de Apollolaan waar Mathilda de Groot langs loopt.
Besneeuwde straat. Er wordt druk geschaatst bij het Apollohotel met o.a. Branca de Groot.
Vanuit de woning van de familie De Groot in de Roerstraat worden de meeuwen gevoerd.
Emanuel de Groot te paard in het Vondelpark en zelf filmend voor de Hollandsch Manege.
Olympisch Stadion met waarschijnlijk leden van de Maccabi wandelvereniging, die een wandeltocht beginnen. Zwaaiend naar de camera o.a. Branca de Groot, Betty Brest en Louis de Groot..
Aantal resultaten per pagina
12162040100